1402-12-28 02:40
402
0
89214
گفت‌وگو با کارآفرین خستگی‌ناپذیر گلستانی؛

کارآفرینی که ۲۷ سال هنر معرق کاری را زنده نگه داشت

فاطمه کاوه ۲۷ سال است که تجربه معرق‌کاری و منبت‌کاری را به خوبی لمس کرده و نگذاشت این هنر به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، سمیرا رجبی- معرق‌کاری یعنی چینش هنرمندانه قطعات چوب در کنار یکدیگر و خلق آثار دل‌انگیز و خارق‌العاده با اجسام بی‌جان است.

برای تهیه مصاحبه سراغ بانوی کارآفرین معرق کار گلستانی می‌رویم که ۲۷ سال کمر همت بسته و برای خود و دیگران اشتغالزایی می‌کند و در تولید آثار هنری با چوب، دستی بر آتش دارد.

فاطمه کاوه بانوی کارآفرین گلستانی است که یک فرزند دارد و ۲۷ سال است که در حرفه منبت‌کاری و معرق کاری فعالیت می‌کند و بسیار به این حرفه علاقه‌مند است.

این کارآفرین گلستانی گفت: من در رشته معرق کاری و فنی حرفه‌ای آموزش دیدم و به پیشنهاد فنی و حرفه‌ای یک آموزشگاه زدم و اکنون در گرگان فقط دو آموزشگاه آزاد معرق کاری وجود دارد.

کاوه از بازار فروش کارهایش سخن گفت و ادامه داد: در گذشته بازار فروشان بسیار خوب بود تا اینکه ویروس کرونا وارد کشور شد و بازار ما به شدت کساد شد به همین دلیل علاوه بر معرق کاری در کار نجاری هم فعالیت می‌کنم و با چوب بامبو جا دستمالی، جای ادویه‌ای و جاپیازی، میز و… درست می‌کنم.

وی از اشتغالزایی بیش از یکصد نفر به صورت غیرمستقیم خبر داد و افزود: در گذشته کارآموزان بسیاری را آموزش دادم به طور مستقیم سه نفر و به طور غیرمستقیم بیش از یکصد نفر در آموزشگاه من آموزش دیدند و اکنون در منزل و یا بیرون از خانه‌شان مشغول به فعالیت هستند.

این کارآفرین گلستانی خاطرنشان کرد: اولین سرمایه‌ای که کارم را با آن شروع کردم با مبلغ یکصد الی دویست هزار تومان بود یادم هست در سال ۱۳۷۷ با مبلغ ۳۰ هزار تومان یک فضای آموزشی را اجاره کردم و با مابقی پولم میز، صندلی و بازارکار تهیه کردم.

کاوه ادامه داد: به تعداد شاگردانم صندلی و کمان آره و غیره سفارش می‌دادم و بعدها که وضعیتم بهتر شد شروع به گسترش دستگاه‌ها از قبیل دستگاه چندکاره و آره فلکی و… کردم.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های متعددی شرکت کردم، افزود: محصولات ما بیشتر خانگی بود و بر حسب سفارشات کار می‌کردیم تابلو، میز، صندلی و… درست میکردیم و به دست مشتریان می‌رساندیم من بیش از یکصد لوح تقدیر دریافت کردم.

وی از مسوولان خواست تا کارآفرینان را حمایت کنند و نگذارند هنر در دستان هنرمند جان ببازد مسوولان قدر هنر را بدانند و برایش ارزش قائل شوند.

این کارآفرین گلستانی گفت: به افرادی که هنوز شغلی برای خود انتخاب نکردند توصیه می‌کنم حتما تا جوان هستند به فکر شغل و حرفه‌ای باشند کار، عار نیست اگر بنشینیم و منتظر بمانیم کار به سراغمان بیاید هرگز موفق نخواهیم شد.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: من از همین راه صاحب خانه شدم و زندگی‌ام را رونق دادم و اکنون در کنار معرق کاری و نجاری، در آشپزخانه هم فعالیت میکنم باید در زندگی یاد بگیریم مسئولیت‌پذیر باشیم و از کار کردن خسته نشویم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.